تفاوت پرینترهای جوهرافشان و لیزری

 پرینترها در انواع مختلفی در بازار موجود هستند که رایج ترین آن ها جوهر افشان و لیزری میباشد. برای بسیاری از کاربران این سوال مطرح است که پرینترهای لیزری و جوهرافشان چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند و کدام مناسب با نیاز آنها خواهد بود؟ در این مقاله با ذکر مشخصات این نوع  پرینترها و مقایسه آنها با یکدیگر می پردازیم . این اطلاعات به شما کمک می کند تا با توجه به نوع کاربری خود پرینتر مناسب را انتخاب و خریداری نمایید.

پرینتر جوهر افشان چیست؟

پرینترهای جوهر افشان دستگاه‌هایی هستند که قطرات میکروسکوپی جوهر را روی کاغذ می‌پاشن. پرینترهای جوهرافشان معمولاً ارزان‌تر، کوچک‌تر هستن و می‌توانند هم برای چاپ اسناد متنی و هم برای چاپ تصاویر رنگی با کیفیت بالا، به‌ویژه عکس‌ها، استفاده بشن. البته باید مراقب این نوع از چاپگرهای ارزان قیمت باشید، زیرا این چاپگرها بعدا هزینه زیادی برای شما به همراه خواهند داشت.
نوع کارتریج رنگی این پرینترها جوهر مایع هستش و فضای داخلی اون، جوری طراحی شده که معمولا 4 یا 5 کارتریج رنگی توش جا بگیره (بعضی مدل‌های حرفه‌ای، 9 کارتریج هم دارند که که البته خیلی گرون‌تر هستن ولی کیفیتشون فوق‌العاده‌ است). همین باعث میشه پرینت‌هایی که با پرینتر جوهرافشان گرفته میشه، در مقایسه با پرینت‌های لیزری همیشه کیفیت و وضوح خیلی بهتری داشته باشن.
پرینتر جوهر افشان چیست؟

پرینتر لیزری چیست؟

پرینترهای لیزری از طریق یک پروسه ی الکترواستاتیکی متن ها و عکسهای با کیفیت ایجاد میکنند. این نوع پرینتر با کمک الکتریسیته ساکن کار می کند. یک استوانه چرخان الکتریسیته را بوجود می آورد و یک اشعه نازک لیزر به این استوانه تابیده می شود و به شکل متن یا تصویری که باید پرینت گرفته شود، یک صفحه با نواحی حامل بار های مثبت و منفی تشکیل می شود. این صفحه بوسیله تونر که دارای پودر های با بار مثبت است پوشانده می شود بنابراین آن نواحی از صفحه که دارای بار منفی هستند این پودرها را جذب می کنند. پس از آن کاغذ از روی آن عبور داده می شود تا تصویر مورد نظر روی آن بوجود آید. در مرحله بعد کاغذ باید از غلتک های داغ عبور کند تا پودر روی کاغذ سوخته و دائمی شود. در هر پرینتر لیزری چند مرحله برای این کار وجود دارد تا رنگهای مختلف را با هم مخلوط کنند.

پرینتر لیزری چیست؟

کیفیت چاپ لیزری و جوهر افشان، کدام بهتر است؟

پرینترهای جوهر افشان کیفیت چاپ عکس و تصاویر گرافیکی بهتری دارند. اما در صفحات متنی و تصاوی سیاه و سفید، کیفیت پرینتر لیزری حرف اول را می‌زند.در ابعاد معمولی کیفیت متن چاپ شده در هر دو پرینتر لیزری و جوهر افشان خوب است. اما اگر قرار باشد در چاپ فونت ریزتر شود، کیفیت چاپ پرینتر لیزری بسیار بهتر از نوع جوهرافشان آن است.از جمله تفاوت میان پرینتر لیزری و جوهر افشان باید به قابلیت‌های آنها اشاره کرد. پرینتر لیزری به صورت چندکاره نیز ساخته می‌شود و همراهش دستگاه کپی، فکس و اسکن دارد. در حالیکه پرینتر جوهر افشان فقط یک پرینتر ساده است.

کیفیت چاپ لیزری و جوهر افشان، کدام بهتر است؟

سرعت چاپ پرینتر لیزری و جوهر افشان، کدام بهتر است؟

سرعت پرینترهای لیزری برای چاپ سیاه و سفید صفحات متنی خوب بوده و حدود حداقل ۲۰ برگ در دقیقه است. اما سرعت چاپ در پرینترهای جوهری کند است و حدود ۶ برگ در هر دقیقه برآورد شده‌است. اما همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره شده، کیفیت تصاویر در پرینتر جوهرافشان از نوع لیزری بهتر است.

پرینتر لیزری و جوهر افشان، کدام به صرفه‌تر است؟

اگر از لحاظ قیمت خرید در مورد پرینتر لیزری و جوهر افشان صحبت می‌کنید، پرینتر جوهر افشان قیمت مناسب‌تری در ابتدا دارد. اما کافی است، کارتریج آن به اتمام برسد. هزینه خرید مجدد کارتریج چاپگر جوهری بسیار بالا بوده و حدود یک سوم قیمت پرینتر است. این نوع کارتریج در صورت استفاده نکردن بسیار سریع خشک می‌شود. از جمله مشکلات دیگر کارتریج جوهری می‌توان به تعداد صفحه‌های محدود چاپش اشاره کرد.در صورتیکه کارتریج پرینتر لیزری قابل شارژ بوده و به راحتی تعویض می‌شود. ماندگاری کارتریج تونر بسیار بالاتر است. اما قیمت خرید پرینتر لیزری در ابتدا بسیار بیشتر است.

پرینتر لیزری و جوهر افشان، کدام برای من بهتر است؟

برای پاسخ به این پرسش باید به نیازهای خود و هدفتان از خرید پرینتر توجه کنید. اگر می‌خواهید از پرینتر برای چاپ تصاویر و کارهای گرافیکی استفاده کنید، به سراغ پرینتر جوهر افشان بروید. اما اگر می‌خواهید صفحات زیاد را با سرعت کمتری پرینت بگیرید و می‌توانید هزینه‌ی بیشتری پرداخت کنید، نوع لیزری گزینه مطلوب‌تری است.

پرینتر لیزری و جوهر افشان، کدام برای من بهتر است؟

جمع بندی تفاوت بین پرینتر لیزری و جوهر افشان

ابعاد: پرینتر لیزری جای زیادی را به خود اختصاص می‌دهد، در حالیکه پرینتر جوهر افشان این گونه نیست.

قیمت: هزینه خرید پرینتر جوهر افشان بسیار کمتر از نوع لیزری آن است.

سرعت چاپ: سرعت چاپ در پرینتر لیزری بسیار کمتر از چاپگر جوهر افشان است.

خروجی چاپ: برگه خارج شده در پرینتر لیزری کاملا خشک است، در حالیکه در چاپگرهای جوهر افشان برگه هنوز رطوبت دارد.

هزینه خرید کارتریج: هزینه خرید کارتریج چاپگر جوهر افشان بسیار بیشتر از نوع لیزری آن است.

ظرفیت کارتریج: ظرفیت کارتریج جوهری بسیار کمتر از نوع تونری آن است.

طول عمر و قابلیت شارژ شدن کارتریج: تونر قابلیت شارژ شدن داشته و عمر بیشتری نسبت به نوع جوهری‌اش دارد.

 

 
نوشته شده توسط :
منبع :
شما هم می توانید نظر خود را ثبت کنید

ثبت نظر : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.